Waarom je een zoektermen onderzoek moet uitvoeren

Waarom je een zoektermen onderzoek moet uitvoeren

Als je ooit een gesprek met een SEO-specialist hebt gevoerd is de kans groot dat je het woord “zoektermen onderzoek” voorbij hebt horen komen. Een zoektermen onderzoek staat namelijk aan de basis van een SEO strategie. Ook voor het inzetten van search engine advertising is een zoektermen onderzoek van belang. Voordat je advertenties gaat inzetten moet je namelijk wel weten op welke zoekwoorden je je advertenties gaat richten.

Hoe jij betere zoekwoorden vindt dan welke SEO-expert dan ook

Het lijkt wel of als het over zoekmachine optimalisatie gaat iedereen vergeet dat je bezoekers ergens verdacht veel op lijken.

Deze vergeetachtigheid zorgt er voor dat er enorm veel kansen onbenut gelaten worden. Kansen die voor het oprapen liggen.

Zoekmachine optimalisatie gebeurt veelal achter de computer en wordt door veel online marketing bureaus technisch aangepakt. Tools worden ingezet, belangrijke informatie wordt overgeslagen en er heerst een ‘grote stappen snel thuis’ strategie.

Dit is geen verwijt naar mijn collega’s in de online marketing. Iedereen werkt anders. Als online marketing psycholoog begrijp ik alleen niet dat het belangrijkste van online marketing, of welke andere vorm van marketing dan ook, vaak vergeten wordt.

Je organische vindbaarheid verbeteren doe je door middel van SEO. Search engine optimization of zoekmachineoptimalisatie in het Nederlands. SEO is een verzameling van technieken die erop gericht zijn om je website te optimaliseren voor een goede vindbaarheid in de zoekmachines.

In een goede SEO strategie worden de drie verschillende pijlers van SEO meegenomen. De technische kant van de website moet in orde zijn, zodat niets de indexatie van de website in Google in de weg staat en de bezoeker een prettige gebruikerservaring heeft. Daarnaast dient de website kwalitatief goede content te bevatten die SEO vriendelijk is. Ook is een krachtig linkprofiel van belang.

Een zoekwoorden onderzoek wordt uitgevoerd om de content van je website zo in te richten dat je optimaal vindbaar bent voor de zoekmachines. Daarnaast is goede content natuurlijk ook cruciaal voor een goede gebruikerservaring. Door middel van een zoekwoorden onderzoek bepaal je welke zoektermen relevant zijn om te gebruiken op jouw website en op basis daarvan pas je de content op de website aan. Onder content valt onder andere tekst op de website, maar content is meer dan dat. De definitie van online content is “informatie die je online met elkaar kunt delen”. Dat kan dus tekst zijn, maar ook video’s, geluidsfragmenten en foto’s