Meer dan de helft van de mensen over de hele wereld gebruikt nu een of andere vorm van sociale media. Voor bedrijven betekent dit dat het mogelijk is om bijna elk type consument op deze platforms te bereiken. Er zijn talloze sociale websites, apps en platforms beschikbaar, allemaal met verschillende functies en niches. Elk bedrijf moet dus zijn eigen socialemediamix creëren die is gericht op zijn doelklanten. Het is echter waardevol om populaire platforms te kiezen. Degenen met veel actieve gebruikers zijn waarschijnlijk relevanter voor uw doelklanten. Dus wat zijn op dit moment de meest populaire sociale-mediasites? Hieronder vindt u een lijst met 10 populaire sociale-mediasites met verschillende functies, niches en gebruikersbases. U hoeft zeker niet op al deze platforms aanwezig te zijn. Maar sommige zijn misschien de moeite waard om aan uw marketingmix toe te voegen.
Facebook is een van de meest herkenbare social media platforms ter wereld. Met 2,7 miljard maandelijkse actieve gebruikers maakt meer dan een derde van de wereldbevolking gebruik van Facebook. Facebook, opgericht op 4 februari 2004, is door de jaren heen consequent geëvolueerd om aan de behoeften van zijn gebruikers te voldoen en nieuwe gebruikers aan te trekken. Het gaat onder meer om de overname van Instagram en WhatsApp. Bedrijven kunnen hun eigen pagina’s, groepen en evenementen maken. Facebook biedt ook gerichte advertentiemogelijkheden voor diegenen die de zichtbaarheid voor specifieke consumenten willen vergroten. Bedrijven kunnen Facebook Messenger ook gebruiken om persoonlijke berichten naar klanten te sturen.
Twitter verwierf bekendheid als een microblogging-site die alleen tekstberichten van maximaal 140 tekens bevatte. Sinds de lancering in 2006 heeft het die tekenlimiet verhoogd en kan een gebruiker nu andere media zoals foto’s en video’s delen. Met ongeveer 330 miljoen maandelijkse actieve gebruikers is het niet zo alomtegenwoordig als Facebook. Het wordt echter nog steeds veel gebruikt door algemene consumenten. Bovendien kan het een nuttige site zijn voor interactie, zoals deelnemen aan Twitter-chats in uw branche of reageren op klanten die vragen hebben over de klantenservice.
LinkedIn is de meest populaire sociale mediasite voor professioneel netwerken. Het platform heeft meer dan 700 miljoen geregistreerde gebruikers, waarvan er elke maand ongeveer 300 miljoen actief zijn. LinkedIn werd gelanceerd in 2003 en stelt een gebruiker in staat om hun cv toe te voegen, contact te leggen met anderen in hun branche en zelfs vacatures te plaatsen en erop te reageren. In marketing opzicht is LinkedIn vaak vooral handig voor B2B-bedrijven. Het biedt zelfs betaalde advertenties en opties voor het publiceren van inhoud.
YouTube is niet alleen de populairste website voor het delen van video’s ter wereld. Het is ook de op één na populairste zoekmachine achter Google. Het bedrijf werd opgericht in 2005 en werd uiteindelijk gekocht door Google. YouTube heeft meer dan 2 miljard ingelogde bezoekers per maand. Er zijn er zelfs meer die de site bezoeken en video’s bekijken zonder in te loggen op hun eigen account. Kortom, elk bedrijf dat videomarketing wil gebruiken, kan YouTube gebruiken om een breed publiek te bereiken. De site biedt ook analyses, vergemakkelijkt de interactie tussen gebruikers en laat je video’s insluiten in andere websites.
Pinterest is enerzijds een sociale-mediasite en anderzijds een zoekmachine. Het bestaat uit digitale bulletinboards waar een gebruiker producten, projectideeën en inspirerende afbeeldingen kan opslaan. Voor bedrijven is het een perfecte plek om productafbeeldingen, unieke doe-het-zelf-ideeën, recepten en unieke visuals te delen. U kunt inhoud op uw sites ook “pinbaar” maken door pin-it-knoppen op te nemen waarmee bezoekers uw inhoud op hun borden kunnen delen. Pinterest werd gelanceerd in 2010 en heeft sindsdien meer dan 400 miljoen maandelijkse actieve gebruikers verzameld.
Instagram is een ander social media-kanaal met een grote nadruk op visuals. De site werd gelanceerd in 2010 en werd later gekocht door Facebook. Het heeft meer dan 1 miljard maandelijkse actieve gebruikers en is voornamelijk een mobiel platform. Net als Facebook biedt Instagram gerichte advertentiemogelijkheden om zakelijke gebruikers te helpen een specifieke gebruiker te bereiken. Instagram biedt ook verschillende postopties, waaronder foto’s, video’s, diavoorstellingen, verhalen en livestreams.
Tumblr is een blogplatform dat verschillende postformaten mogelijk maakt. U kunt citaten, chats, video’s, foto’s en zelfs audio-inhoud opnemen. Het werd oorspronkelijk gelanceerd in 2007 en is nu eigendom van Automattic. Het gebruikersbestand is de afgelopen jaren wat afgenomen. Het heeft echter nog steeds ongeveer 400 miljoen maandelijkse bezoekers. De zakelijke populatie is niet zo hoog op Tumblr als op andere platforms zoals Facebook. Dat kan merken echter mogelijk helpen om zich te onderscheiden van andere sites die oververzadigd zijn. Het biedt ook gesponsorde berichten en laat een gebruiker gemakkelijk inhoud opnieuw delen.
Flickr is een populair platform voor het delen van foto’s en video’s. De site, gelanceerd in 2004, werd in 2005 gekocht door Yahoo en is nu eigendom van SmugMug. Het is vooral populair voor fotografen of bedrijven die hun afbeeldingen willen zien die op internet worden gedeeld. U kunt het ook gebruiken om royaltyvrije afbeeldingen te vinden voor gebruik in inhoud. De site heeft de afgelopen jaren een deel van zijn industriële invloed verloren. Het heeft echter nog steeds ongeveer 90 miljoen maandelijkse gebruikers.
Reddit is a social news and entertainment website with tons of sub-communities dedicated to specific interests. A registered user can submit content and comment on threads to interact with other users. Launched in 2005, the site has amassed a monthly active user base of 430 million. Reddit isn’t super popular with marketers. However, there are tons of active, targeted communities that make it an attractive option for sites looking to reach a new audience. There are also business-related subreddits for those interested in networking or learning.
Snapchat is een social media-platform voor mobiele berichten. Een gebruiker kan eenmalige inhoud delen met vrienden of verhalen posten die uitgaan naar alle volgers van gebruikers. De app, uitgebracht in 2011, werd al snel populair, vooral bij jonge consumenten. Het is sindsdien een beetje vertraagd. Er zijn echter nog steeds ongeveer 360 miljoen maandelijkse gebruikers wereldwijd die dit socialemediakanaal gebruiken. Merken die zich richten op jonge consumenten kunnen zakelijke accounts aanmaken en adverteren in de app.