Als je voor je organisatie ook maar iets doet met social media, bloggen of e-mail marketing doet, dan heb je vast wel eens gehoord van de contentkalender.
Dat is ook logisch, want een contentkalender is handig om te gebruiken en ideaal voor het behouden van overzicht.
Een contentkalender is een overzicht van een bepaalde periode. Hieronder wordt invullig gegeven aan de wat, wanneer, waar, hoe en voor wie je met je bedrijf content gaat publiceren. Dit kan gaan om content op social media, voor op je eigen website, e-mails. Welk soort content je ook gaat gebruiken.
Op de contentkalender zie je precies wat je wanneer gaat plaatsen. Zodat je niet vergeet dat je nog een leuke postvoor vaderdag of een andere feestdag moet posten.
Met zo’n contentkalender weet je dus precies wanneer je iets wilt gaan posten.
Door het eerst op te schrijven, houdt je vast aan dat idee en is de kans groter dat je het ook daadwerkelijk in uitvoering brengt. Dat zorgt voor een constante stroom aan content, waardoor je met je merk of bedrijf continu aanwezig bent.
Ook ben je van tevoren op de hoogte wat of waarover je wilt gaan publiceren. Zo ben je optimaal voorbereid en hoef je niet kwart voor 10 ‘s avonds nog even snel een Facebookpost uit te werken én te schrijven omdat het de volgende dag bijvoorbeeld moederdag is en je toevallig een webshop hebt dat cadeaus aanbiedt.
In plaats hiervan heb je die post al weken van te voren gemaakt en ingepland. Omdat je toen een ergens half uurtje over had en even op de contentkalender keek wat er nog te doen was.
Efficiency is dus het sleutelwoord en hierdoor bespaar je tijd en stress.
Bovendien kun je je berichten beter op elkaar afstemmen en zorgt dit voor een betere samenhang.
Dit kan in Excel. Als dit schema in teamverband wilt gebruiken dan kan dit in de cloud gedaan worden. Een content kalender template is visueel alleen aantrekkelijker en is daarnaast makkelijk te downloaden.
Wat zet je nu in zo’n contentkalender? Wat voor berichten ga je publiceren?
Dat is voor elke onderneming weer anders. Zoals altijd, is kennis van je doelgroep belangrijk. Voor wie schrijf je? Bedenk wat je doelgroep graag wilt zien of lezen en speel daar op in.
Probeer jouw content in verschillende vormen aan te bieden. Je kunt tips & tricks voor het wassen van truien van alpaca-wol in een blog verwerken, maar dit kan ook in de vorm van een video. Of een stappenplan in de vorm van een infographic.
Het is altijd handig om te weten wat het goed doet bij je doelgroep!
Natuurlijk moet je als contentmaker en merk je eigen stem en mening ontwikkelen, maar niemand wil altijd in een echokamer bestaan. Hetzelfde geldt voor je publiek. Het delen van verschillende meningen (met respect) en nieuwe ideeën van andere experts uit de industrie voegt variatie toe aan je platform. Het kan de deuren openen naar geweldige gesprekken en verbindingen smeden.
Je hoeft niet elke hot take te delen voor de betrokkenheidsfactor. Zoals met alle inhoud, deel wat uw publiek nuttig zal vinden. Door de beste inhoud in uw branche te delen, biedt u uw publiek de waarde van meerdere perspectieven.
Waar is je doelgroep te vinden? Op Facebook? Instagram? LinkedIn? Of is de nieuwsbrief vaak het moment van contact?
Kies een kanaal dat aansluit bij je doelgroep, bij je content én bij hetgeen je wilt bereiken met die content.
Wil je meer bezoekers op je website? Dan is Instagram bijvoorbeeld niet zo geschikt, aangezien je geen links kunt plaatsen in je berichten. Het is misschien beter om in dat geval een prikkelende e-mail te sturen.
Aan de andere kant, je (potentiële) klanten zitten niet te wachten op berichten in hun mailbox waarin je je projecten of producten laat zien. Maar daar is Instagram dan weer goed voor!
Er is geen perfect tijdstip waarop social media berichten altijd veel mensen bereiken.
Gelukkig zijn er wel een aantal handige tips en inzichten waarmee je het maximale uit je posts kunt halen.
Maak je contentkalender voor een periode van een half jaar en houd structureel bij hoe je berichten presteren.
Het geeft je een goed beeld van de content waar je doelgroep gek op is. En die waardevolle kennis kun je vervolgens weer gebruiken voor je volgende contentkalender.
Lukt het je niet om een contentkalender op te stellen en bij te houden? Of heb je hulp nodig bij het bedenken van originele content? Daar kunnen we je gerust bij helpen.