My blog

Varioned logo

 

Back Title
Back Side Text Description

Lorem

 

Social media slaapt nooit. Op ieder moment van de dag kan jouw organisatie ter sprake komen. Zet social media monitoring tools in zodat je weet wat er speelt en snel kunt reageren. Hoe eerder je ziet dat mensen online over je praten, hoe meer tijd je hebt om te reageren. Je wilt het liefst 24/7 je merk in de gaten houden, maar hoe? Door het basiswerk uit handen te geven aan een social media monitoring tool. Die doet het voorwerk, zodat jij altijd op tijd kunt reageren.

 

Actief zijn en berichten plaatsen op sociale media is slechts een deel van het zijn van een Social Media manager. Je moet ook goed sociaal luisteren oefenen en de analyses begrijpen van het kanaal waarin u actief bent.

Naarmate u actiever wordt, beginnen gebruikers met grotere frequentie over uw merk te praten. Het is belangrijk om te weten wat ze zeggen, de positieve en negatieve berichten. Gebruikers kunnen het handvat van uw merk ‘taggen’ of verwijzen naar het merk. Je wilt weten wat ze over je zeggen om uiteindelijk succesvol te kunnen zijn op social media. Goed sociaal luisteren, betekent aandacht besteden aan wat gebruikers over uw merk zeggen en hier ook tijdig op inspelen. Wanneer gebruikers uw merk noemen is het vaak om 2 redenen: ze hebben een probleem of willen een positieve ervaring delen. Als het bericht is negatief geladen is,  dient u een goede klantenservice paraat te hebben om hier zo speodig mogelijk op in te spelen. Vergeet daarnaast niet te reageren op de mensen die je prijzen merk. Een eenvoudige “dank u” werkt al heel goed.

WELKE TOOL PAST BIJ JOU?

Er is geen gebrek aan tools die u kunt gebruiken om uw sociale media signalen makkelijk te analyseren. Deze tools kunnen worden gebruikt voor een breed scala aan toepassingen. Het is altijd belangrijk om het platform te vinden dat het beste aansluit bij uw metrics. Een nadere blik op wat tools voor sociaal luisteren doen en de functies die ze bieden, helpen u bij het kiezen van de ideale tool.

Prijs

De eerste factor die vaak naar voren komt bij het implementeren van nieuwe tool is de prijs. De kosten van een platform variëren van tool tot tool, op basis van de inbegrepen functies. De meeste platforms bieden meerdere niveas, die naargelang daarvan in prijs stijgen. Mogelijk hebt u niet alle functies nodig die een tool kan bieden. Bestudeer welke platforms in uw budget liggen en vergelijk deze functies onderling.

Data

De volgende factor waarmee u rekening moet houden bij het kiezen van een sociaal luisterplatform, zijn de gegevens die het biedt. Wilt u in detail treden met de data of bent u alleen op zoek naar cijfers op hoog niveau? Kijk naar de doelstellingen van uw bedrijf en overweeg hoe de gegevens die u verzamelt bijdraagt aan het rendement op de investering.

  Rapportage

Nu u deze data hebt verzameld, dien je deze te analyseren, maar ook te rapporteren. De interne rapportagetools van een platform zijn een onderscheidende factor wanneer u op zoek naar de juiste tool voor sociaal luisteren. Bekijk welke gegevens elk platform biedt en hoe gemakkelijk het is om het te zien/begrijpen. Een platform dat rapporten kan exporteren naar PDF-documenten kan u veel tijd en moeite besparen, in plaats van handmatig rapporten maken op basis van gegevens.