My blog

Varioned logo

 

Back Title
Back Side Text Description

Lorem

Sociale media gebruiken voor affiliate marketing

affiliate marketing social media

Of u nu een merk of een maker van inhoud bent, affiliate marketing kan een geweldige manier zijn om online meer geld te verdienen. Ontdek hoe u aan de slag kunt.

Affiliate marketing is een van de oudste modellen om online geld te verdienen. Online verwijzingsmarketing is meer dan anderhalf decennium ouder dan moderne sociale media. (Ja, internet bestaat al zo lang.) Maar social media affiliate marketing tilt dit oude concept naar een nieuw niveau. Het stelt merken in staat om loyale volgers van zeer relevante makers te bereiken. Tegelijkertijd opent het de deur voor zelfs nieuwe makers om geld te gaan verdienen met hun werk.

 

Wat is affiliatemarketing?

Affiliate marketing is een manier voor makers van inhoud om commissies te verdienen door klanten naar merken te verwijzen. Op hun beurt bereiken merken een groter publiek terwijl ze alleen betalen voor echte bedrijfsresultaten (niet alleen exposure). Dit staat bekend als een pay-for-outcome of cost-per-action-model.

Als je een van de 20,4% van de internetgebruikers bent die wekelijks naar podcasts luistert, heb je waarschijnlijk affiliate marketing in actie gehoord. Al die promotiecodes en aangepaste URL’s voor sponsors worden gebruikt om de aangesloten verkopen van de podcast bij te houden.

Affiliate marketingprogramma’s kunnen voor merken een effectieve manier zijn om samen te werken met grootschalige makers van inhoud, zoals grote podcasters en influencers op sociale media. Maar ze stellen merken en makers ook in staat om op een laagdrempelige manier met elkaar in contact te komen waar beide partijen baat bij hebben. Geen DM’s of mediakits nodig!

 

Hier is in een notendop hoe affiliate marketing werkt.

 

Een merk zet een verwijzingssysteem op (of sluit zich hierbij aan). Creators verwijzen vervolgens verkeer of verkopen door voor een commissie, bijgehouden via een unieke gebruikerscode of link.
Een maker zoekt partnerprogramma’s die aansluiten bij hun inhoudsniche. Ze gebruiken gelieerde links of codes bij het vermelden van relevante producten in hun online inhoud of posts op sociale media.
De maker (“de aangeslotene”) verdient een commissie wanneer mensen de producten van het bedrijf kopen nadat ze op hun links hebben geklikt of hun codes hebben gebruikt. Het merk bereikt een publiek waarmee ze op eigen kracht niet in contact zouden zijn gekomen. Beide partijen winnen.
De afgelopen twee jaar heeft de pandemie geleid tot meer online contentconsumptie en meer online winkelen. Dit heeft geleid tot een grote toename van affiliate marketing.

Meer dan de helft van de Britse marketeers verhoogde vorig jaar hun uitgaven voor affiliate marketing en zagen op hun beurt een hogere omzet. Het aandeel filialen die specifiek inhoud op sociale mediaplatforms publiceren, is ook aanzienlijk gestegen.

Wie kan profiteren van affiliate marketing?

Zoals we al zeiden, heeft affiliate marketing voordelen voor zowel merken als makers van inhoud.

Voor merken is affiliate marketing een manier om met makers en influencers samen te werken en alleen te betalen voor traceerbare resultaten. Voor videomakers is het een gemakkelijke manier om geld te verdienen met je inhoud, hoe groot of klein je volgers ook zijn.

E-commerce merken en verkopers

Het belangrijkste voordeel van affiliate marketing voor merken is dat je een groter publiek kunt bereiken zonder te betalen voor advertenties. Affiliates verdienen alleen een commissie op basis van de conversievereisten van het merk, dus merken betalen alleen voor echte bedrijfsresultaten.

In de meeste gevallen betalen merken en verkopers commissies over verkopen die worden gedaan wanneer een koper via een aangesloten link klikt. In sommige gevallen, met name voor items met een groter ticket, betalen merken mogelijk voor leads, app-installaties, aanmeldingen of zelfs klikken. Hoe dan ook, het merk betaalt alleen voor resultaten die direct van invloed zijn op de verkooptrechter.

Een partnerprogramma is vooral een geweldige manier voor merken om te profiteren van aanbevelingen van nano-influencers. Ze staan ​​misschien niet op de radar van het merk voor een meer traditioneel partnerschap, maar hun volgers kunnen fel toegewijd zijn.

Van cruciaal belang is dat het niveau van vertrouwen in aanbevelingen van partners de waarde van elke klant verhoogt. Merken die gebruik maken van affiliate marketing zien 88% hogere omzet per shopper.

 

Contentmakers

Een grote verscheidenheid aan merken biedt affiliate marketing aan, wat inhoudt dat makers van inhoud commissies kunnen verdienen op producten en diensten die ze daadwerkelijk gebruiken.

Dit maakt het voor hen gemakkelijk om productaanbevelingen organisch op te nemen.

Zijn er producten waarvan je altijd al had gewild dat je ermee zou kunnen samenwerken omdat je ze zo aanbeveelt? Controleer of ze een partnerprogramma hebben. Als dat het geval is, kunt u geld gaan verdienen met die aanbevelingen zonder dat het merk zelf u opmerkt of instemt met een partnerschap.

 

Tip 1: Bewaak de ROI van uw affiliate marketingprogramma


Social media affiliate marketing werkt het beste wanneer u uw resultaten bijhoudt en het programma ontwikkelt op basis van wat u leert. Gebruik analysetools om uw voortgang bij te houden en te zien welke soorten aangesloten bronnen het beste werken.

Als je eenmaal hebt gezien welke van je filialen het meest succesvol zijn, neem dan contact met hen op om te leren hoe je hun verkoop beter kunt ondersteunen.

Houd ook in de gaten hoeveel u daadwerkelijk verdient met uw partnerprogramma versus wat u uitbetaalt. Verdient u meer geld dan verwacht met affiliate-verkopen? Hoe zit het met een hogere orderwaarde of levenslange klantwaarde? Als dat zo is, overweeg dan om uw commissie te verhogen.


Tip 2: Beveel producten aan die u gebruikt en vertrouwt

Affiliate marketing werkt het beste als het organisch en natuurlijk aanvoelt. Gebruik social media affiliate marketing om commissie te verdienen over producten en diensten van hoge kwaliteit die je sowieso zou aanbevelen. Idealiter zijn dit dingen die u daadwerkelijk gebruikt.

Bekijk bijvoorbeeld home decor YouTuber Alexandra Gater. Ze gebruikt Instagram Stories om producten uit haar nieuwste make-overvideo’s voor thuis en haar eigen favoriete decorproducten uit te lichten. In haar “Verfkleuren!” Hoogtepunt van het verhaal, ze bevat gelieerde links om de verf te kopen die ze aanbeveelt.

 

Tip 3: Gebruik een linkverkorter voor omslachtige affiliate links


De meest gebruikelijke manier om gelieerde links te volgen, zijn UTM-codes en een gelieerde code. Dat kan een aantal lange en omslachtige links opleveren. Een linkverkorter is een gemakkelijke manier om de links minder omvangrijk te maken zonder de trackingcode te verliezen.

Tip 4: Maak gelieerde links bekend in uw inhoud en berichten

Het is alleen maar eerlijk dat uw volgers weten dat u een commissie verdient als ze via uw aangesloten link aankopen doen. Als je inhoud deelt op een platform met een groter aantal woorden, zoals Facebook of YouTube, kun je een verklaring opnemen